Różne rodzaje rowerów górskich

Różne rodzaje rowerów górskich

Kupno roweru górskiego może wydawać się onieśmielające, ale istnieje wiele opcji dostępnych dla Ciebie. Możesz wybierać spośród różnych typów, takich jak Rigid, Hardtail i Full suspension. Oprócz podstawowych stylów, możesz rozważyć również Enduro lub Freeride.

Z dumą prezentujemy treść stworzoną na zamówienie portalu solar-concept.pl

Pełne zawieszenie

Rowery górskie z pełnym zawieszeniem mają wiele zalet dla rowerzystów jeżdżących po nierównym terenie. Rowery te są w stanie absorbować uderzenia, utrzymując kolarza na linii podczas technicznej wspinaczki i pokonywania zakrętów. Dodatkowo redukują tracące moc odbicia i bobry. Kolarz może regulować zachowanie tłumienia w całym zakresie zawieszenia.

Istnieją dwa główne typy rowerów górskich z pełnym zawieszeniem. Jeden typ jest przeznaczony do zjazdów. Zjazdowe kolarstwo górskie to sport wymagający dużej koncentracji, umiejętności technicznych i silnych nóg. Najczęściej uprawia się go w ośrodkach narciarskich poza sezonem. Jedną z dobrych opcji do tego typu jazdy jest Specialized Epic EVO Expert. Posiada 200 mm skoku i ustawia kolarzy w odpowiedniej pozycji do zjazdu.

Pod względem prowadzenia, rowery górskie z pełnym zawieszeniem są lepsze od hardtaili. Ich dodatkowe zawieszenie pozwala na płynne poruszanie się po trudnym, a zwłaszcza nierównym terenie. Rowery te są często wyposażone w sztyce z opuszczanym siodełkiem, aby umożliwić rowerzystom obniżenie siodełka. Sztyce te są przydatne podczas jazdy w technicznym terenie, ponieważ utrzymują ciężar ciała rowerzysty na tylnym kole.

Dla poważniejszych rowerzystów najlepszym wyborem jest rower górski z pełnym zawieszeniem. Eliminuje ono niewygodne odbijanie się od podłoża i zapewnia bardzo stabilną jazdę. Rowerzyści mają większą kontrolę i pewność siebie podczas jazdy, ponieważ siodełko, pedały i kierownica nie odbijają się tak bardzo. Zawieszenie pomaga również zmniejszyć nacisk na stawy i redukuje zmęczenie.

Rigid

Rowery górskie z amortyzacją mają wiele zalet w porównaniu z ich odpowiednikami wyposażonymi w zawieszenie. Są łatwiejsze w utrzymaniu, wymagają mniej konserwacji i są zazwyczaj znacznie lżejsze niż rowery z zawieszeniem. Rowery sztywne to także świetny sposób na naukę nowych technik i jazdę po różnym terenie. Są doskonałą opcją do jazdy po szlakach gruntowych, które wiele osób uważa za trudne, i można je znaleźć za mniej niż 400 dolarów na rynku wtórnym.

Przed zakupem sztywnego roweru górskiego należy sprawdzić oś przedniego koła. Większość nowszych rowerów górskich wykorzystuje oś przelotową z rozstawem boost. W niektórych starszych modelach stosuje się jednak szybkozamykacz. Musisz upewnić się, że rozmiar osi Twojego widelca pasuje do osi koła, a także do rozmiaru opony. Jeśli tak nie jest, możesz użyć zestawu dystansowego, aby widelec i koło pasowały do siebie.

Sztywne rowery górskie są znacznie bardziej stabilne niż rowery gravelowe i lepiej nadają się do jazdy w terenie. Są też bardziej komfortowe. Są również bardziej odpowiednie do uprawiania turystyki i bikepackingu. Mogą być jednak ciężkie i powolne, dlatego najlepiej wybrać rower odpowiedni do terenu, po którym będziemy jeździć.

Sztywne rowery górskie mogą być świetnym wyborem na niezobowiązujące wycieczki i łatwiejsze szlaki. Ponieważ nie posiadają przedniego ani tylnego zawieszenia, rowery sztywne są lżejsze i wymagają mniej konserwacji niż rowery amortyzowane. Najlepiej sprawdzają się na lekkich odcinkach technicznych i w łatwym terenie. Są również tańsze w zakupie, utrzymaniu i naprawie.

Hardtail

Jazda na rowerze górskim typu hardtail ma wiele zalet. Po pierwsze, są one niedrogie, co czyni je doskonałym drugim lub trzecim rowerem. Ponadto stanowią doskonały rower do wypożyczania. I chociaż rowery typu hardtail nie są tak wszechstronne jak rowery z pełnym zawieszeniem, nadal stanowią istotny element postępu kolarza.

Ponieważ są lekkie i mają mniej ruchomych części, rowery górskie typu hardtail są często łatwiejsze w utrzymaniu. Zapewniają też bardziej bezpośrednie odczucie góry. Chociaż rowery typu hardtail mogą być czasami trudne w prowadzeniu, są świetne zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych rowerzystów. Ułatwiają naukę i sprawiają, że przejście do rowerów z pełnym zawieszeniem jest znacznie łatwiejsze.

Rowery górskie Hardtail zostały wprowadzone w połowie lat 90-tych, kiedy kolarstwo górskie było u szczytu popularności. Wynalazcy tacy jak Marin Bikes i Rocky Mountain tworzyli rowery z myślą o konkretnych stylach jazdy. Zaprojektowali również rowery dla prywatnych rowerzystów i zawodników XC. Dzięki tym cechom rowery górskie typu hardtail zyskują na popularności.

Specialized Fuse 29 to wydajny hardtail ze stopu, który nie grzechocze. Jest lekki i wydajny, nie grzęźnie na nierównych szlakach. Mimo że cena wynosi teraz PS599, rower jest nadal okazyjny. Ma nową geometrię, która sprawia, że jest stabilny przy prędkości, ale nie jest zbyt luźny. 27,5-calowe koła dają rowerowi zapał do zanurzania się w szlaku i klepania niektórych zakrętów.

Enduro

Rowery górskie Enduro mają szeroki zakres przełożeń, aby dostosować się do różnych terenów. Rowery te nadają się zarówno do wyścigów zjazdowych, jak i do jazdy z przyjaciółmi. Oprócz dużych przełożeń, rowery enduro posiadają również prowadnice łańcucha, które ułatwiają wspinaczkę. Zakup roweru enduro z odpowiednim przełożeniem dla Twoich potrzeb jest niezbędny dla uzyskania najlepszych osiągów.

Rowery enduro mogą być używane przez kolarzy na każdym poziomie zaawansowania, od początkujących po profesjonalistów. Dzieje się tak dlatego, że są one zbudowane do agresywnej jazdy. Jeśli jednak dopiero zaczynasz, możesz skorzystać z roweru trailowego lub przełajowego. Rowery enduro są również w stanie rosnąć wraz z Tobą, gdy będziesz próbować nowych terenów.

Wyzwanie, jakim jest wyścig enduro, może zmusić kolarza do ciężkiej pracy i sprawdzić jego wytrzymałość. Choć nie jest tak wymagający jak wyścigi zjazdowe, wymaga większej sprawności. Rowery enduro są zbudowane tak, aby wytrzymać lata ciężkiej jazdy. Aby wziąć udział w enduro, musisz być sprawny i w dobrej kondycji.

Santa Cruz Nomad oferuje lekką, karbonową ramę i 168 mm skoku z tyłu. Ten model jest wyposażony w pro-level SRAM X01 Eagle groupset, Fox Suspension i dropper Bike Yoke Revive. Niezależnie od tego, czy chcesz podbić stromy szlak, czy pokonać techniczny odcinek, Nomad jest jednym z najlepszych wyborów.

Gravel/Cyclocross

Rowery górskie Gravel/Cyclocross mają inną geometrię niż rowery szosowe. Rowery gravelowe mają długi rozstaw osi i niski dolny wspornik, natomiast rowery cyclocrossowe mają krótki rozstaw osi i wyższy dolny wspornik. Mogą też jeździć na szerokich oponach, np. 45c.

Rowery gravelowe kładą nacisk na komfort i aerodynamikę ponad dużą prędkość i osiągi. W związku z tym są zaprojektowane do jazdy w pozycji wyprostowanej. Nie są też przeznaczone do rywalizacji w wyścigach cyclocrossowych. Mimo to, kolarze gravel potrzebują roweru, który będzie dobrze spisywał się na szutrowych szlakach.

Geometria rowerów górskich Gravel/Cyclocross ma tradycyjny i nowoczesny styl europejski. Tradycyjny styl europejski charakteryzuje się większym spadkiem dolnego wspornika i bardziej stromymi kątami z przodu. Odzwierciedla to bardziej pochyłą naturę europejskich tras CX. Na przykład TCX firmy Giant skłania się ku europejskiemu stylowi. Z drugiej strony, styl północnoamerykański ma niższy dolny wspornik i luźniejsze kąty główki ramy.

Rowery gravel są bardziej aerodynamiczne niż rowery cyclocrossowe. Ich geometria pozwala na bardziej agresywną pozycję podczas zjeżdżania ze stromych wzniesień. Mają również dłuższe widełki łańcuchowe i szerszy rozstaw osi. Rowery gravel mają wąski zakres przełożeń, natomiast rowery cyclocrossowe mają większy transfer mocy.

Rowery gravel są bardziej wszechstronne niż rowery górskie cyclocross. Rowery górskie gravel są bardziej elastyczne niż rowery cyclocrossowe i mają zazwyczaj szerszy zakres kaset. Umożliwiają one rowerzystom dobranie odpowiedniej kombinacji wysokich biegów do jazdy z niskimi biegami do wspinaczki. Wiele rowerów gravelowych ma przerzutki 1x i 2x.

Freeride

Kolarstwo górskie Freeride to rodzaj kolarstwa, który obejmuje ekstremalne umiejętności i manewry. Jest to podobne do jazdy na rowerze zjazdowym, ale obejmuje inne techniki. Freeriderzy zazwyczaj jeżdżą na rowerach z pełnym zawieszeniem, które są często wyposażone w przednie i tylne amortyzatory. To pomaga im kontrolować rower w trudnym terenie, a także zapewnia płynną jazdę. Rowery freeride mają różne konstrukcje ram i mogą zawierać włókna węglowe, aluminium, stal i inne materiały.

Sport ten był tradycyjnie zdominowany przez mężczyzn. W latach 90. powstały pełnometrażowe filmy o tricksterach i budowniczych tras w Kolumbii Brytyjskiej. Teraz krótsze filmy są wydawane niezależnie w sieci lub na platformach mediów społecznościowych. Ostatnio X Games włączyło kolarstwo górskie do swojego konkursu wideo „Real”, a zwycięzca, Brandon Semenul, otrzymał rekordową liczbę widzów.

Freeriderzy często mają muskularną budowę ciała. Lata treningów, w tym niezliczone godziny skoków spadochronowych i przeskoków, dały im ogromną siłę. Podczas gdy wielu freeriderów jest umięśnionych, inni mają krępą budowę, która jest idealna do freeridingu. Niektórzy freeriderzy cierpią również na hucker’s neck, częstą dolegliwość freeriderów. Freeriderzy zazwyczaj noszą koszule w kratę, a kamizelki są zazwyczaj noszone w gorętszym klimacie. Niektórzy freeriderzy są nawet wytatuowani. Mogą również mieć długie włosy, co również daje im symbol statusu.

Rowery freeride są bardziej wszechstronne niż rowery górskie downhill. Wiele z nich może być wyposażonych w masywne widelce i widelce z podwójną koroną. Ponieważ rowery te stały się lepsze w ciągu ostatnich kilku lat, są teraz w stanie osiągnąć również status downhill.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *