Jak wybrać odpowiedni rower szosowy

Jak wybrać odpowiedni rower szosowy

Przy wyborze odpowiedniego roweru szosowego należy wziąć pod uwagę wiele czynników. Przede wszystkim, powinieneś znać swoje cele. Niektórzy ludzie chcą po prostu jeździć dla zabawy, podczas gdy inni poważnie myślą o wyścigach, kontroli prędkości i sztuczkach. Niezależnie od tego, jaki jest Twój powód, będziesz chciał wziąć pod uwagę swoje osobiste preferencje. Zadaj sobie pytania, takie jak: gdzie planujesz jeździć, do czego chcesz używać roweru i ile jesteś w stanie wydać.

Włókno węglowe

Rowery szosowe z włókna węglowego to jedna z najnowszych innowacji w konstrukcji rowerów. Ich doskonała wytrzymałość i waga sprawiają, że są doskonałym wyborem dla każdego rowerzysty. Rowery te są również oszałamiające w wyglądzie i mają niezwykłe osiągi. Główną różnicą pomiędzy rowerem z włókna węglowego a rowerem z aluminium jest gęstość materiału. Włókno węglowe ma mniejszą gęstość niż aluminium, dzięki czemu lepiej pochłania drgania z drogi. W konsekwencji, podczas jazdy na rowerze karbonowym będziesz odczuwał mniejsze zmęczenie ramion.

Jedną z największych wad ramy z włókna węglowego jest to, że można ją łatwo uszkodzić i manipulować nią. Oznacza to, że jeśli rozbijesz rower z włókna węglowego, jego naprawa może być niemożliwa. Dla kontrastu, rowery aluminiowe można łatwo naprawić. Jednak jakość ramy będzie spadać z każdą naprawą. Zakup ramy z włókna węglowego od renomowanego producenta pozwoli Ci uniknąć tych problemów.

Rowery szosowe z włókna węglowego nie są tanie. Warto zauważyć, że niektóre modele są znacznie droższe od innych. Najbardziej przystępnym modelem karbonowym jest Halfords 13 aero. Charakteryzuje się on profilami rur w kształcie łezki, ukrytym okablowaniem i hamulcami schowanymi pod dolnym wspornikiem. Jednak cena tych rowerów jest uzasadniona ich imponującymi osiągami.

Ramy z włókna węglowego są mocniejsze niż tytanowe, ale mogą być bardziej podatne na uszkodzenia. Rowerów z włókna węglowego nie można przetopić, w przeciwieństwie do tytanu. W związku z tym często lądują na wysypiskach śmieci. Nie jest to dobre dla środowiska. Nie jest łatwo stwierdzić, kiedy rama z włókna węglowego jest wadliwa. Co więcej, ramy z włókna węglowego są o wiele bardziej narażone na katastrofalne skutki, co jest poważnym problemem.

Aluminium

Aluminiowe rowery szosowe to świetny wybór dla tych, którzy szukają uniwersalnego roweru, który zapewni im szybkość, wydajność i aerodynamiczne piękno. Ich gładka i płynna aerodynamiczna konstrukcja pozwala na łatwe manewrowanie na płaskim terenie i na pochyłościach. Dzięki 21-biegowej konfiguracji przekładni, mogą one obsługiwać odpowiednią ilość prędkości na płaskim terenie i nadal mają wystarczająco dużo prędkości, aby wspinać się na wzgórza.

Rowery aluminiowe istnieją od około 30 lat, ale technologia, która za nimi stoi, była przez ten czas udoskonalana. Nowe techniki hydroformowania sprawiły, że ramy aluminiowe są mocniejsze i bardziej elastyczne, a dolne wsporniki jeszcze sztywniejsze. To sprawia, że aluminiowe rowery szosowe są świetnym wyborem dla osób, które chcą mieć te same zalety co rowery karbonowe, ale za ułamek kosztów.

Trek jest jedną z firm produkujących aluminiowe rowery szosowe. Jej model Allez Sprint jest wykonany z aluminium, ale nadal wygląda jak rower karbonowy. Posiada technologię invisible weld i hydroformowane rury. Rower jest wyposażony w napęd Shimano 105 i hamulce hydrauliczne. Niektóre modele posiadają również dodatkowe specyfikacje, takie jak osprzęt flat mount, osie bolt-through oraz miejsce na dedykowany czujnik komputerowy.

Kolejną ważną zaletą aluminiowych rowerów szosowych jest ich wytrzymałość. Najważniejszymi elementami ramy aluminiowej są główka ramy i dolny wspornik. Są to części o najwyższych wymaganiach wytrzymałościowych. Części te muszą być mocne, aby zapobiec zmęczeniu i zapobiec przewróceniu się roweru. Jeśli te dwie części nie działają, spawacz może je łatwo naprawić. Jednak mogą one nie wyglądać świetnie i mogą nie być tak mocne jak oryginał.

SRAM

Jeśli jesteś na rynku nowego roweru szosowego, możesz zastanawiać się, czy kupić rower szosowy SRAM. Możesz wybrać rower jedenasto- lub dwunastobiegowy, a oba mają swoje zalety. Rower dwunastobiegowy ma mniejsze skoki przełożenia, dzięki czemu zmiany przełożeń są łatwiejsze i mniej uciążliwe. Ponadto rower 12-biegowy posiada bardziej kompaktowy łańcuch.

Zestaw grupowy do rowerów szosowych SRAM jest popularnym wyborem dla tych, którzy rywalizują w kolarstwie szosowym. Firma posiada bogatą ofertę i ogromny udział w rynku. Jej zestawy grup szosowych są dostępne w czterech różnych przedziałach cenowych. Red eTap jest topowym zestawem SRAM i jest używany przez wielu profesjonalnych zawodników szosowych. Inne zestawy obejmują Force, Rival i Apex.

Nowy system RED eTap AXS Electronic firmy SRAM jest najnowszym osiągnięciem wśród zestawów grupowych do rowerów szosowych. Ten zaawansowany system jest przeznaczony zarówno do jazdy all-road jak i po szutrze. Posiada system zarządzania łańcuchem Orbit, który zapewnia cichą i bezpieczną jazdę. Zawiera również 12-biegową kasetę z tyłu. Daje to większy zakres i lepszą kadencję na stromych podjazdach.

Zestawy grup RED eTap AXS wymagają kompatybilnych piast. Piasty te posiadają interfejs dłuższy o 1,85mm niż XD. Ten dłuższy interfejs pasuje do geometrii korpusów 11-biegowych sterowników szosowych SRAM. Dodatkowo, na tych piastach można zamontować kasety inne niż XD.

Campagnolo

Nazwa Campagnolo ma długą i znamienitą tradycję w świecie kolarstwa i jest synonimem najwyższej klasy komponentów. Tę włoską firmę można znaleźć w każdym renomowanym sklepie rowerowym i ma ona lojalnych zwolenników wśród hardcorowych rowerzystów. Od aspirujących szosowców po doświadczonych zawodowców, nazwa Campagnolo jest nazwą szanowaną przez wielu.

Włoska firma jest prawdopodobnie najbardziej znana z zestawów grupowych Campagnolo, które są niezbędne dla każdego poważnego rowerzysty. Zestawy grupowe są znane z najwyższej jakości i kunsztu wykonania. Firma oferuje dwa rodzaje zestawów do rowerów szosowych, Potenza i Chorus, a każdy z nich ma swoje unikalne cechy i zalety.

Campagnolo wykorzystało komponenty z kompozytu węglowego do stworzenia swoich najwyższej klasy zestawów grupowych do rowerów szosowych. Przerzutka tylna Ekar jest bezpośrednim konkurentem Shimano Ultegra i zawiera postęp techniczny, który sprawia, że topowe zestawy Campagnolo są tak popularne. Przerzutka tylna Ekar jest również wyposażona w sprzęgło, które pomaga powstrzymać łańcuch przed podskakiwaniem podczas jazdy. Sprzęgło można również zablokować, aby ułatwić zdjęcie koła.

Hamulce: Układy hamulcowe Campagnolo są najwyższej klasy. Wykorzystują olej mineralny o niskiej lepkości i tłoczki z żywicy fenolowej, aby utrzymać ciepło hamowania z dala od oleju. Klocki hamulcowe mają również wskaźniki zużycia, aby upewnić się, że działają prawidłowo.

Hamulce tarczowe

Hamulce tarczowe w rowerze szosowym mogą poprawić siłę hamowania Twojego roweru. Występują dwa rodzaje: montowane na słupku i montowane na płasko. Pierwsze są lżejsze i sztywniejsze, natomiast drugie są łatwiejsze w montażu i regulacji. Większość rowerów typu drop bar posiada zaciski hamulcowe montowane na płasko. Dostępne są adaptery, dzięki którym zaciski montowane na sztycy mogą współpracować z ramami montowanymi na płasko.

Hamulce tarczowe mogą być wspaniałym atutem roweru szosowego, ale jest kilka rzeczy, o których należy pamiętać podczas ich serwisowania. Tarcze hamulcowe są często bardzo cienkie i mogą łatwo ulec wypaczeniu, jeżeli nie są odpowiednio konserwowane. W przypadku zauważenia otarć, należy udać się do profesjonalisty w celu przeprowadzenia właściwego serwisu.

W przeciwieństwie do hamulców obręczowych, hamulce tarczowe wywierają na koło inne siły. W rezultacie mogą one powodować zginanie osi. Ta sama siła hamowania na suchej nawierzchni może nie zatrzymać pojazdu w czasie deszczu. Również obręcze węglowe mogą wymagać wyjątkowo dużej siły hamowania w mokrych warunkach.

Hamulce tarczowe zapewniają szybszą siłę hamowania niż standardowe hamulce obręczowe. Wymagają również mniejszego wysiłku podczas hamowania. Może to być szczególnie przydatne podczas jazdy w dół długich tras lub gdy rower jest cięższy.

System przełożeń

Liczba przełożeń w rowerze szosowym ma duże znaczenie, a do wyboru jest wiele różnych systemów. Idealny system przełożeń powinien umożliwiać wydobycie maksymalnej mocy z generowanej przez Ciebie mocy. Większe biegi mogą być bardziej wydajne dla silnych kolarzy, podczas gdy mniejsze biegi mogą być lepsze dla kolarzy o mniejszej mocy. Systemy przełożeń różnią się również wydajnością w zależności od wielkości kół zębatych i kąta nachylenia łańcucha. Na szczęście wybór idealnego systemu przełożeń jest stosunkowo łatwy – jeśli wiesz, na co zwrócić uwagę.

Najczęściej spotykane ustawienie przełożeń w nowym rowerze szosowym to łańcuch 50/34 i kaseta 11-28. Przy 50 zębach na dużej tarczy i 34 zębach na małej, taka konfiguracja przełożeń pozwoli Ci na płynne pedałowanie przy zachowaniu rozsądnej kadencji i prędkości. Rower szosowy z takim systemem przełożeń będzie oferował prędkość maksymalną 52,8 km/h.

Układ przełożeń w rowerze szosowym może zadecydować o Twoich wrażeniach z jazdy. Różne rowery szosowe wykorzystują różne biegi do różnych celów. Rower z wyższymi biegami jest lepszy do szybkiej jazdy po płaskiej powierzchni, natomiast rower z niższymi biegami jest bardziej komfortowy. System przełożeń w Twoim rowerze szosowym określi Twój komfort i prędkość, więc powinieneś zwrócić na to szczególną uwagę.

Liczba biegów w rowerze nie jest najważniejszą kwestią, ale może mieć znaczenie dla Twojego stylu jazdy. Większość rowerów szosowych ma od 10 do 13 zębatek, a największa zębatka ma od 25 do 32 zębów. Właściwy system przełożeń dla Ciebie zależy od terenu, Twoich osobistych preferencji i ograniczeń Twojego sprzętu. Pamiętaj, że Twoje ego nigdy nie powinno być najważniejszym czynnikiem przy wyborze systemu przełożeń. Im więcej biegów możesz zmienić, tym bardziej będziesz wydajny.

Artykuł powstał ze współpracy z serwisem https://jansport24.pl/.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *