Podczas zakupów roweru górskiego istnieje kilka kluczowych czynników, które należy rozważyć przed dokonaniem ostatecznego zakupu. Do wyboru będziesz miał rozmiar ramy, rozstaw osi, układ napędowy i opcje montażu. Mamy nadzieję, że ten przewodnik pomoże Ci wybrać odpowiedni dla Ciebie rower górski.
Ten artykuł został przygotowany we współpracy z magazynoze.pl
Rozmiar ramy
Przy wyborze roweru górskiego, rozmiar ramy jest elementem krytycznym. Ważne jest nie tylko to, aby jeździć na rowerze w odpowiednim rozmiarze dla zapewnienia komfortu, ale także aby dopasować go do proporcji ciała. Na przykład, rowerzysta o wzroście 6 stóp i długim tułowiu może potrzebować większego roweru niż ktoś o krótkich ramionach i krótkiej długości.
Chociaż rozmiar ramy roweru górskiego nie jest jedynym czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę, jest on najważniejszy dla komfortu. Jeśli czujesz się niewygodnie, będziesz mieć trudności z jazdą, co może być frustrujące, a nawet niebezpieczne. Użycie odpowiedniego rozmiaru ramy pomoże Ci znaleźć właściwe dopasowanie i uzyskać najlepsze osiągi Twojego roweru górskiego.
Aby upewnić się, że Twój rower jest odpowiednio dopasowany, weź pod uwagę swój wzrost, wagę i styl jazdy. Na przykład, jeśli jesteś mężczyzną o wzroście 6 stóp, powinieneś wybrać ramę Large ze wspornikiem 75 mm, natomiast kobieta o wzroście 6 stóp powinna wybrać ramę Extra Large ze wspornikiem 40 mm. Zawsze możesz kupić rower z innym wspornikiem, jeśli nie jesteś pewien swojego rozmiaru ramy.
Aby zapewnić sobie komfort, upewnij się, że rozmiar ramy roweru pozwoli Ci wygodnie dosięgnąć szczytu siodełka. Jeżeli masz wystarczającą odległość od podłoża, możesz zwiększyć skok do 150 mm, ale może się okazać, że Twoja rama nie ma wystarczającej odległości od podłoża, aby zamontować sztycę zrzucającą.
Wewnętrzna długość nogi to kolejny ważny pomiar. Można ją zmierzyć za pomocą poziomicy i miarki, a zajmuje to tylko kilka minut. Należy również upewnić się, że długość korby jest odpowiednia dla Twojego wzrostu i ogólnego dopasowania roweru.
Rozstaw osi
Rozstaw osi roweru górskiego to odległość pomiędzy dwoma kołami. Zależy on od kilku czynników, takich jak kąt główki ramy, zasięg i długość rury łańcuchowej. Podczas dobierania rozmiaru roweru górskiego, rozstaw osi jest jednym z najważniejszych pomiarów, które należy wziąć pod uwagę. Dłuższy rozstaw osi zapewnia większą stabilność roweru, natomiast krótszy pozwala na swobodniejsze poruszanie się.
ESA określa, jak daleko rowerzysta siedzi od tylnego koła. Im dalej rowerzysta siedzi od tylnego koła, tym bardziej odczuwa nierówności. Im bliżej siodła znajduje się punkt obrotu, tym bardziej komfortowa będzie jazda. Jeśli rowerzysta siedzi zbyt daleko do tyłu, przednie koło będzie się unosić.
Kolejnym ważnym pomiarem jest stos. Jest to pionowa odległość pomiędzy dolnym wspornikiem a środkiem główki ramy. Ten pomiar jest przydatny do określenia pozycji jazdy. Jest to również wskaźnik tego, jak wysoko znajduje się kierownica. Z kolei nisko zawieszona rama daje rowerzyście większy prześwit na nogi i dlatego jest bardziej stabilna przy większych prędkościach.
Geometria roweru górskiego ulega ciągłym zmianom: zwiększa się skok tylnej części roweru, zmniejsza się rozstaw osi i wiele innych. Typowy 27,5-calowy rower górski ma od 120 do 150 mm skoku. Najnowsze modele mają większe rozstawy osi niż te stosowane w poprzednich latach. Mają też nieco bardziej strome siodełka.
Układ napędowy
Układ napędowy roweru górskiego jest kluczowym elementem, ponieważ kontroluje ilość energii przekazywanej z pedałów na tylne koło. Określa również, jak mocno rowerzysta musi pedałować, aby osiągnąć tę samą prędkość. Układ napędowy roweru górskiego składa się z dwóch głównych elementów: tarcz i łańcucha. Te elementy pozwalają rowerzyście na łatwą zmianę biegów w zależności od terenu i zmniejszają wysiłek podczas jazdy.
Rowery górskie mają zazwyczaj aluminiową ramę, która pozwala na zachowanie lekkości roweru przy jednoczesnym zachowaniu jego trwałości. Ten typ ramy wymaga również dobrego systemu zawieszenia, ponieważ może prowadzić do ostrych jazd. Zaletą ramy aluminiowej jest jednak to, że jest ona tańsza. Pomimo tego, konieczne jest zapewnienie, że układ napędowy jest dobrze utrzymany, aby zapewnić płynną jazdę.
Zawieszenia są ważnym elementem rowerów górskich, ponieważ absorbują wstrząsy i zapobiegają uszkodzeniom roweru. Konstrukcja zawieszenia w rowerze górskim różni się w zależności od jego przedziału cenowego i ogólnej zdolności pochłaniania wstrząsów. Niektóre rowery są wyposażone w standardowe zawieszenie przednie, a inne w podwójne.
Rozmiar kół roweru górskiego jest również ważnym czynnikiem. Wiele z nowoczesnych rowerów posiada większe koła niż ich poprzednicy. Podczas gdy koło 26-calowe było powszechne w rowerach górskich, wielu producentów oferuje obecnie koła 29-calowe. Większy rozmiar koła ułatwia przetaczanie się przez przeszkody, ale może również sprawić, że rower będzie wolniej przyspieszał.
Kolejnym ważnym czynnikiem przy zakupie roweru górskiego jest waga. Waga roweru powinna być wystarczająco lekka, aby z łatwością przeprowadzić Cię przez nierówny szlak. Jeśli jednak planujesz spędzać dużo czasu w górach, będziesz chciał wybrać lekki rower.
Opcje montażu
Istnieje wiele opcji, jeśli chodzi o montaż roweru na bagażniku. Istnieją mocowania na sztycy podsiodłowej, mocowania uniwersalne i mocowania półstałe. Warto również rozważyć mocowanie typu quad lock, które mocuje się z przodu roweru. Mocowania te są łatwe w użyciu i bezpieczne.
Istnieją również uchwyty niskoprofilowe, takie jak uchwyt na telefon Rokform. Jeśli chcesz czegoś, co jest smukłe, ale bezpieczne, ten uchwyt jest idealny. Upewnij się tylko, że masz etui na telefon, które jest kompatybilne z konstrukcją uchwytu. Uchwyt Rokform jest wykonany z obrabianego CNC aluminium klasy lotniczej, więc jest bardziej bezpieczny.
Jeśli planujesz używać telefonu komórkowego podczas jazdy na rowerze, masz do wyboru wiele opcji mocowania. Niektóre z tych mocowań są kompatybilne z konkretnymi rozmiarami telefonów komórkowych, więc aby z nich korzystać, musisz zaopatrzyć się w osobne etui. Inne mają uniwersalne adaptery, które można przypiąć do kierownicy lub wspornika kierownicy.
Uchwyt na klatkę piersiową, z drugiej strony, podkreśla kolarza. To mocowanie nie powoduje problemów z perspektywą i sprawdza się zarówno w przypadku kolarzy samotnych, jak i tych jeżdżących z innymi osobami. Jeśli jednak nie jesteś pewien, która opcja montażu jest najlepsza dla Twojego roweru górskiego, możesz sprawdzić schematy poglądowe lub instrukcje obsługi na stronie producenta roweru. Jeśli to nie pomoże, skontaktuj się z nimi bezpośrednio.
Wybierając uchwyt, należy wziąć pod uwagę styl jazdy i teren. Jeśli zazwyczaj jeździsz po szutrowych lub gruntowych drogach, będziesz chciał się upewnić, że wybierasz solidne mocowanie, które wytrzyma karę. Ponadto, upewnij się, że mierzysz swój telefon dokładnie przed zakupem uchwytu. Większość nowoczesnych telefonów ma mniej niż siedem cali wysokości i 3,5 cala szerokości. Uniwersalne uchwyty Rokform działają z każdym telefonem, o ile kupisz odpowiedni adapter, zwykle wyprodukowany przez tę samą firmę co uchwyt.
Cena
Cena roweru górskiego może być bardzo zróżnicowana. Podczas gdy surowce mogą być tanie, inżynieria i precyzja wymagana do wykonania ramy roweru górskiego może być kosztowna. Metale stosowane w ramie mogą być różne: od aluminium do stali galwanizowanej, od tytanu do włókna węglowego. Aluminium jest najtańszym materiałem, ale słabo amortyzuje wstrząsy i może się zniszczyć pod wpływem nacisku i trudnych warunków atmosferycznych.
Cena roweru górskiego zależy od materiału ramy i zawieszenia. Rama węglowa jest lżejsza niż stalowa, ale jest droższa. Dodanie zawieszenia pneumatycznego może zwiększyć komfort i stabilność. Skok 100 mm jest wystarczający dla większości rowerzystów, ale do bardziej technicznych przejażdżek zalecany jest większy skok.
Rowery górskie klasy średniej kosztują zazwyczaj od 1000 do 2000 dolarów i mogą być używane zarówno do jazdy rekreacyjnej, jak i w trudnym terenie. Jednak niektóre komponenty mogą wymagać modernizacji, aby uczynić je bardziej wytrzymałymi. Rowery te nie są również tak trwałe jak te droższe. Są one jednak dobre do swobodnych przejażdżek. Rower górski klasy średniej to dobry wybór dla osób chcących wypróbować różne rodzaje terenu.
Rowery górskie są drogie, ponieważ ich elementy są wykonywane ręcznie. Wymagają one dużej precyzji, aby części działały prawidłowo. Rowery górskie wymagają również ciężkiej pracy. W związku z tym ich cena może być bardzo zróżnicowana. Wielu producentów wypuszcza co roku nowe wzory. Przeciętny łańcuch do roweru górskiego może kosztować od 14 do 20 dolarów. Wyższej jakości łańcuchy będą kosztować więcej.