E-Bike MTB – moc, zasięg i zawieszenie

Cztery czynniki do rozważenia przy zakupie baterii do roweru elektrycznego

Jeśli chodzi o wybór e-bike’a do kolarstwa górskiego, pierwszą rzeczą, którą powinieneś wiedzieć jest to, jaką moc wybrać. Moc, zasięg i skok zawieszenia danego modelu są ważne do rozważenia. Możesz dowiedzieć się więcej o tych czynnikach, czytając resztę tego artykułu. Oto kilka wskazówek, które warto wziąć pod uwagę:

e-bike mtb

Zalety e-bike MTB przeważają nad wszelkimi wadami. Rowery te są mocne i mogą poradzić sobie w niemal każdym terenie, ale rowerzyści nadal będą potrzebowali niewielkiego wsparcia pedałowania, aby dotrzeć do celu. E-rower MTB może dać Ci zarówno moc, której potrzebujesz pod górę, jak i widok, który chcesz zobaczyć, gdy dotrzesz na miejsce. Należy pamiętać, że przepisy dotyczące tych rowerów różnią się w zależności od stanu. Ważne jest, aby znać lokalne przepisy przed użyciem roweru elektronicznego i nosić odpowiedni sprzęt ochronny podczas jazdy po drogach.

Jeśli jesteś początkujący w kolarstwie górskim, rozważ eMTB. Pozwoli Ci on jeździć z większą prędkością niż niezmotoryzowany rowerzysta górski. Lżejsze modele pomogą Ci dotrzymać kroku najszybszym kolarzom, natomiast eMTB o dużej mocy najlepiej nadają się do jazdy z mniejszą prędkością. Wysokiej jakości zestaw roweru górskiego zapewni Ci bezpieczeństwo, komfort i gotowość do jazdy. Rowery MTB typu e-bike są dostarczane z wieloma akcesoriami, ale niektóre modele mają dodatkowe akcesoria, które pomogą Ci dotrzymać kroku na szlakach.

Wiele e-MTB posiada regulowane ustawienia przepustnicy. Możesz kontrolować poziom mocy za pomocą przełącznika na rowerze. Możesz użyć mniejszego przyspieszenia do jazdy po płaskim terenie i większego do jazdy po stromych szlakach. Warto poeksperymentować z ustawieniami mocy, aby sprawdzić, które z nich najbardziej Ci odpowiadają. Niektóre e-rowery są dostarczane z aplikacjami na smartfony, które umożliwiają dostosowanie wsparcia silnika do zakończenia jazdy.

Elektryczny rower górski Turbo Levo firmy Specialized ma w pełni regulowane siodełko, widelec przedni RST Capa(r) T7 i baterię wystarczającą na 20 mil. Typowy czas ładowania to cztery godziny. Pakiet baterii litowych jest lekki i mieści się pod siedzeniem. Jeśli chcesz zmienić wysokość siodełka, możesz to łatwo zrobić, odwracając pakiet baterii na górze. Dzięki tak wielu opcjom, ten rower z pewnością zadowoli Cię podczas Twoich przygód z kolarstwem górskim.

Moc wyjściowa

Moc wyjściowa roweru elektronicznego różni się w zależności od modelu. Szczytowa moc elektryczna (eWat) wykorzystywana przez silnik roweru elektronicznego może wynosić od 250 do 900 W. Im wyższy moment obrotowy, tym lepsze osiągi roweru elektronicznego. Im wyższy moment obrotowy, tym szybciej może on przyspieszać i przenosić większy ciężar na strome wzniesienia. Moc jest również czynnikiem decydującym o tym, ile kilometrów może pokonać rower elektryczny na jednym ładowaniu.

Zazwyczaj rowerzysta nie uprawiający sportu zużywa około 30 watów podczas pedałowania z prędkością 9 mil na godzinę. Jest to równe ilości energii zużywanej podczas chodzenia w tym samym tempie. Z kolei jazda z prędkością 20 mph wymaga mocy 220 W, czyli wyższej niż ta, którą jest w stanie wygenerować przeciętny człowiek. E-rower, w którym zastosowano silnik o dużej mocy, będzie wytwarzał więcej energii niż nie-rower bez bonkingu.

Biorąc pod uwagę wszystkie zalety użytkowe roweru elektrycznego, należy koniecznie zwrócić uwagę na moc wyjściową. Producenci starannie monitorują moc silnika w każdym modelu, a im mocniejszy silnik, tym większy moment obrotowy i prędkość może dostarczyć. Jednak ten zwiększony moment obrotowy i prędkość oznaczają zmniejszony zasięg jazdy. Chociaż zakres jazdy roweru elektrycznego mtb jest ogólnie szeroki, należy go rozpatrywać w kontekście modelu i warunków jazdy.

Pojemność baterii rowerów elektrycznych jest różna, a pojemność baterii będzie się nadal poprawiać wraz z postępem technologicznym. Rower elektryczny z silnikiem wysokiej klasy zapewni wspomaganie przez ograniczony czas po zaprzestaniu pedałowania. Wspomaganie silnikiem jest szczególnie przydatne na technicznych odcinkach wspinaczki oraz w celu uniknięcia uderzeń o podłoże. Moc silnika w rowerze elektronicznym mtb może być również ograniczona do 250 W.

Zasięg

To, czy Twój styl jazdy jest odpowiedni dla zasięgu roweru elektronicznego, zależy od Twojego stylu jazdy. Wielu rowerzystów wybiera najniższy możliwy poziom mocy podczas zjazdów. W ten sposób zwiększają swój zasięg. Jednak nadal ważne jest, aby kontrolować zasięg roweru elektrycznego. Stosując się do tych wskazówek, można zmaksymalizować zasięg swojego roweru elektrycznego. Jeśli myślisz o zakupie takiego roweru, upewnij się, że masz odpowiedni model do swojego stylu jazdy.

Możesz również zwiększyć zasięg swojego roweru elektrycznego, używając specjalistycznych opon. Dobra opona specjalistyczna zmniejsza nacisk na przepustnicę i akumulator. Aby uzyskać dodatkową przyczepność na szlakach, warto rozważyć oponę Vee Studded Tire. Innym sposobem na zwiększenie zasięgu jest doładowanie baterii. Jeśli to możliwe, należy trzymać rower naładowany, gdy nie jest używany. Jest to jeden z najlepszych sposobów na zwiększenie zasięgu roweru elektrycznego.

Aby maksymalnie zwiększyć zasięg roweru elektrycznego, należy nauczyć się pedałować. Zasięg roweru elektrycznego może się znacznie różnić. Niektóre z nich mogą jechać 15 mph przy minimalnym wysiłku, inne są bardziej odpowiednie do mniejszych prędkości. Możesz również spróbować jazdy na biegu jałowym, aby zmaksymalizować zużycie energii. Jeśli nie masz ochoty pedałować, możesz bez problemu przesiąść się na rower elektryczny. Upewnij się tylko, że zwalniasz podczas pedałowania.

Oprócz zasięgu roweru elektrycznego, ważne jest również, aby wziąć pod uwagę ilość miejsca na baterie. Tak długo, jak nie przewozisz dużego ciężaru lub ładunku, eMTB powinien mieć rozsądny zasięg. Zasięg Twojego roweru elektrycznego zależy od rodzaju baterii, Twojego stylu jazdy i terenu. W zależności od marki i modelu roweru elektrycznego, możesz wybierać spośród różnych rozmiarów baterii i trybów zasilania.

Skok zawieszenia

Przednie zawieszenie roweru górskiego jest kluczową częścią roweru, a skok zawieszenia danego modelu ma decydujące znaczenie dla jego właściwości jezdnych. Odległość pomiędzy górną i dolną częścią widelca nazywana jest skokiem zawieszenia. Skok zawieszenia jest mierzony w milimetrach, a jego wielkość zależy od wagi rowerzysty, stylu jazdy i terenu. Im krótszy skok, tym bardziej reaktywna i stabilna będzie jazda, ale dłuższy skok zapewni lepszą trakcję na nierównych szlakach.

Długość zawieszenia zależy od rozmiaru przedniego widelca i tylnego amortyzatora. Skok przedniego amortyzatora jest największy, ale tylne zawieszenie jest najbardziej ograniczone. Skok widelca zależy od stopnia jego kompresji, a całkowita długość amortyzatora powinna być taka sama lub mniejsza niż przodu. Zawsze należy pamiętać o odległości od oczu do oczu i rozmiarach komory kompresji amortyzatora, aby zapewnić optymalne działanie.

Długość skoku przedniego i tylnego zawieszenia jest ważna przy jeździe pod górę i w dół wzniesień. Duży skok spowoduje, że rower będzie się odbijał jak kij pogo, jeśli amortyzatory nie będą miały odpowiedniego zakresu kompresji. Jednak zawieszenie o zbyt dużym skoku może zwisać, powodując, że rower będzie się odbijał jak kij pogo. Jeśli zawieszenie jest zbyt długie, odczujesz to podczas pedałowania, dlatego najlepiej zainwestować w model o małym skoku koła.

Droższy rower może lepiej pasować do miłośnika kolarstwa górskiego, takiego jak Michelle S., która jeździ na sztywnej ramie BULLS Six50 E 1.5 z widelcem SR Suntour o skoku 150 mm. Wybiera rower na szlaki pożarowe wokół zbiornika Puddingstone w południowej Kalifornii. Rower posiada również silnik Bosch Performance CX klasy 1, który pomaga jej we wspinaczce.

Geometria

E-rower ma dwie bardzo różne osie geometrii ramy: krótką i długą. Rowery o długich luzach wymagają bardziej dynamicznej jazdy, ponieważ przednie koło jest stale dociskane do podłoża. Z kolei krótkie i strome osie pozwalają rowerzyście na zachowanie bardziej neutralnej postawy. Rowery z długim luzem mogą być również niewygodne w jeździe, ponieważ mogą sprawiać wrażenie, że rowerzysta jest przyklejony do podłoża. Najlepsze rowery eMTB będą miały zrównoważoną geometrię, aby zrównoważyć masę nisko zawieszonego akumulatora i silnika.

W związku z rosnącą masą rowerów eMTB prawidłowe rozłożenie masy ma kluczowe znaczenie dla bezpiecznej jazdy i właściwego prowadzenia. Nieprawidłowo umieszczony silnik lub akumulator może pogorszyć działanie zawieszenia roweru. Dlatego geometrię eMTB należy rozpatrywać całościowo, a nie tylko jej elementy. Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek, które pomogą Ci wybrać odpowiednią geometrię dla Twojego eMTB. Jeśli masz określony styl jazdy, powinieneś zastanowić się, jaki rodzaj geometrii będzie Ci najbardziej odpowiadał.

Wskaźnik reach/stack (RSA) to kluczowy pomiar pozwalający określić, jak siedzisz na rowerze. Daje on ogólne pojęcie o tym, jak wysoki jesteś, tak jakbyś jeździł na wyższym rowerze. Przy niskim współczynniku reach/stack czujesz się rozciągnięty i wysoki. Wskaźnik reach/stack jest mierzony jako kąt pomiędzy podłożem a szynami podsiodłowymi. Pomiar ten różni się znacznie w zależności od marki. Wysokość stosu i załamanie rury podsiodłowej wpływają na te kąty.

Przesunięcie widelca wpływa na pozycję rowerzysty w stosunku do osi przedniej. Ułatwia kierowanie rowerem w zakrętach. Wysokość widelca ma znaczenie dla stabilności. Jeżeli dolny wspornik jest niski, zwiększa prawdopodobieństwo zahaczenia o pedały i koła łańcuchowe. Tylny środek będzie dłuższy niż przedni. Geometria będzie się bardzo różnić w zależności od ugięcia zawieszenia.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *