Kupując akumulator do roweru elektrycznego, należy wziąć pod uwagę kilka czynników. Cena, rozmiar, napięcie, natężenie prądu i moc to tylko niektóre z czynników, które należy wziąć pod uwagę. Aby pomóc Ci podjąć właściwą decyzję, czytaj dalej, aby uzyskać więcej informacji. Dowiesz się również, jak czytać etykietę baterii, aby określić, jaki rodzaj mocy jest w stanie. Te cztery czynniki mogą znacznie ułatwić proces zakupu akumulatora do e-bike’a.
Niniejszy artykuł jest wynikiem naszej kooperacji z naturalenergy.com.pl
Cena baterii do e-bike’a
Koszt baterii do e-bike’a jest zazwyczaj najdroższym elementem roweru elektrycznego. Wysokiej jakości akumulatory do e-bike’a mogą kosztować od 500 do 900 dolarów. Są one dostępne w różnych pojemnościach od 400 do 700 Wh. Markowe baterie są zazwyczaj droższe niż pakiety baterii innych marek. Można również zbudować własny zestaw baterii, co zmniejszy ogólną cenę. Poniżej wymieniono niektóre czynniki, które należy wziąć pod uwagę przy porównywaniu ceny akumulatora do roweru elektrycznego.
Najdroższym elementem e-bike’a jest bateria, której wartość wynosi zazwyczaj od 30% do 40% całkowitej wartości roweru. Ponieważ baterie mają określony czas przydatności, w końcu trzeba będzie je wymienić. Jednak wysokiej jakości baterie zwiększą trwałość roweru. Trwałość jest kluczowa przy wyborze e-bike’a, ponieważ te pojazdy elektryczne są drogie. Rozważając koszt nowej baterii, należy pamiętać o jej cechach i specyfikacji.
Baterie mogą mieć różną cenę, ale powinny wytrzymać kilkaset kilometrów. Ponadto, akumulatory powinny być wykonane z materiałów wysokiej jakości. Producenci tacy jak Bosch stosują wysokiej jakości ogniwa litowo-jonowe, a większość ich akumulatorów jest wyposażona w inteligentny system zarządzania akumulatorem, który zapobiega przegrzewaniu się i wydłuża jego żywotność. Producenci powinni oferować gwarancję na sprzedawany przez siebie akumulator. Jednak producent raczej nie ujawni publicznie ceny baterii, więc trzeba będzie się rozejrzeć za odpowiednią baterią.
Globalny rynek E-bike Battery obejmuje wiele firm i graczy regionalnych. Raport z badań dostarczy Ci szczegółowy obraz całego rynku i jego konkurentów. Ten raport zidentyfikuje również kluczowe czynniki napędowe, ograniczenia i perspektywy na przyszłość rynku E-bike Battery. Przeanalizuje również różne rodzaje i zastosowania akumulatorów E-bike. Możesz dowiedzieć się więcej o każdym z tych producentów pobierając pełny raport.
Rozmiar baterii
Pojemność baterii roweru elektrycznego jest krytycznym czynnikiem określającym, jak szybko i daleko można jechać. Ostatecznie, rozmiar akumulatora decyduje o jego wydajności, a także o ogólnych osiągach i wyglądzie roweru elektrycznego. Większe baterie mogą w pewnym stopniu zwiększyć te czynniki. Należy jednak pamiętać, że większe baterie są również droższe. Jak więc powinieneś wybrać akumulator do swojego roweru elektrycznego? Oto kilka rzeczy do rozważenia:
Po pierwsze, rozważ, jak długo chcesz jeździć. Ogólnie rzecz biorąc, akumulatory do rowerów elektrycznych ważą od dwóch do trzech kilogramów. Im większa pojemność, tym cięższy akumulator. Jeżeli waga stanowi problem, należy rozważyć zakup lżejszego akumulatora. Akumulator o większej pojemności jest mile widziany, jeśli nie jesteście Państwo w najlepszej kondycji fizycznej. Podobnie, akumulator o dużej pojemności jest idealny do dojazdów do pracy lub do czystej jazdy dla przyjemności.
Kolejnym ważnym czynnikiem do rozważenia jest liczba amperogodzin. W zależności od stylu jazdy, akumulator 36v/15ah będzie działał przez około 15 godzin. Wyższe ampery zwiększą zasięg i prędkość, ale wyższe napięcie również doda Ci energii. Powinieneś zawsze sprawdzać amperogodziny na akumulatorze, ponieważ te pomiary są bardziej dokładne. Używanie amperogodzin do szacowania żywotności baterii jest łatwiejsze. Pamiętaj też, że akumulator o dużej pojemności będzie Cię kosztował więcej pieniędzy niż zwykły akumulator.
Pojemność akumulatora roweru elektrycznego zależy od Twoich nawyków jazdy, silnika i terenu. Im większy silnik, tym większy musi być akumulator. Ogniwa 18650 to małe akumulatory litowo-jonowe, które zazwyczaj mają pojemność 3 Ah. Ogniwa te mają napięcie nominalne 3,6 V. Najmniejsze rozmiary baterii są idealne do montażu na tylnym bagażniku, natomiast największe baterie mogą przeszkadzać w ustawieniu silnika mid-drive.
Napięcie
Przed zakupem roweru elektrycznego należy zrozumieć pojęcia volt, amp i watt. Te trzy pojęcia oznaczają moc i prędkość roweru elektrycznego. Innymi słowy, akumulator o większej liczbie amperogodzin pozwoli na przejechanie większej odległości w tym samym czasie. Oprócz napięcia, ważnymi wskaźnikami są również waty. Akumulator o wyższym wskaźniku amperogodzin pozwoli Państwu na dłuższą jazdę rowerem elektrycznym. Terminy te odnoszą się również do siły prądu.
Dobrą zasadą, o której należy pamiętać przy wyborze akumulatora do roweru elektrycznego, jest sprawdzenie najpierw napięcia znamionowego. Im wyższe napięcie, tym więcej energii może on zmagazynować. Należy również zwrócić uwagę na amperogodziny, ponieważ to one informują o pojemności akumulatora. Im więcej amperogodzin, tym więcej mocy będzie miał Twój rower. A im więcej amperogodzin, tym dłużej możesz jeździć.
Wybierając akumulator do roweru elektrycznego, należy wziąć pod uwagę jego ogólną gęstość energii. Jest to ilość energii, jaką akumulator może zmagazynować w jednostce objętości. Na przykład, tradycyjny akumulator litowy 18650 może pomieścić tysiąc miliamperogodzin, podczas gdy nowoczesny akumulator litowo-jonowy o większej pojemności może pomieścić 3500 mah. Ogólnie rzecz biorąc, wyższe napięcie oznacza większą moc i większy zasięg. Ale im wyższe napięcie, tym więcej mocy może dostarczyć rower.
Oprócz amperogodzin, kolejnym ważnym parametrem przy wyborze odpowiedniego akumulatora są waty. Im wyższa moc w watach, tym większa będzie moc Twojego roweru elektrycznego. W przypadku akumulatora 500-watowego watogodziny powinny wynosić minimum 1000 mAh. Dla porównania, bateria 500-watowa będzie dostarczać 250 watów przez godzinę. Należy jednak pamiętać, że większa moc nie musi oznaczać dłuższego czasu jazdy.
Wskaźnik amperometryczny
Wskaźnik amperometryczny akumulatora do roweru elektrycznego określa, jak dużą moc jest on w stanie dostarczyć. Im wyższy wskaźnik amperometryczny, tym więcej energii akumulator jest w stanie dostarczyć rowerowi. Im wyższy wskaźnik amperowy, tym większa pojemność akumulatora i tym dłuższy czas pracy na jednym ładowaniu. Oto przykład, który to pokazuje:
Amperomierz akumulatora do roweru elektrycznego odzwierciedla ilość energii, jaką może on zmagazynować w ciągu godziny. W uproszczeniu, im wyższa liczba, tym dłuższy zasięg jazdy. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze można jeździć na rowerze o niskiej wartości amperażu. Lepiej jest jeździć na rowerze o wysokim amperażu niż niskim.
Sprawność termiczna procesu rozładowania
Sprawność termiczna procesu rozładowania akumulatora roweru elektrycznego zależy od jego konstrukcji i parametrów pracy. Na przykład stała k rośnie z wiekiem i maleje z temperaturą. Główną przyczyną spadku sprawności termicznej jest gromadzenie się materiału sypkiego w ogniwach. Ponadto osad wypełniający elektrody może prowadzić do zwarć i uszkodzenia akumulatora. Zazwyczaj akumulatory są projektowane z separatorami kopertowymi w celu zminimalizowania miejsca na osad. Zastosowanie separatorów obwiedniowych pomaga zmaksymalizować gęstość energii w akumulatorze.
LAB osiągają maksymalną wydajność energetyczną, gdy są w pełni naładowane. Uzyskana energia ładowania (eAh) jest równa energii w nim zdeponowanej. Ponadto sprawność energetyczna jest określona przez zależność pomiędzy sprawnością Ah i sprawnością napięciową akumulatora. Typowy LAB ma sprawność Ah-ową w okolicach 85%. Typowy LAB ma sprawność napięciową około 80%. W normalnych warunkach pracy sprawność Ah może osiągnąć ponad osiemdziesiąt procent, podczas gdy sprawność napięciowa wynosi około siedemdziesięciu procent. Wartości te są orientacyjne i silnie zależą od prądów ładowania i rozładowania.
Oprócz wyżej wymienionych cech, proces rozładowania akumulatora do roweru elektrycznego zależy również od rodzaju zastosowanego ogniwa. Ogniwo o nachylonej krzywej rozładowania będzie miało prawdopodobnie niższą ogólną zdolność do wytwarzania energii niż ogniwo o linii prostej. Wynika to z faktu, że pojemność ogniwa będzie się zmniejszać z każdym kolejnym cyklem. Pojemność akumulatora roweru elektrycznego będzie znacznie mniejsza po kilku cyklach, podczas gdy akumulator o płaskiej krzywej rozładowania nie będzie dotknięty tym problemem.
Napięcie końcowe ładowania akumulatora do roweru elektrycznego ma kluczowe znaczenie dla jego wydajności. Jego napięcie musi wynosić co najmniej 4,2V lub więcej, aby zachować dobrą pojemność akumulatora. Obniżenie napięcia spowoduje obniżenie jego pojemności. Jest to kompromis pomiędzy potrzebną autonomią a napięciem potrzebnym do utrzymania wydajności akumulatora. Im wyższe napięcie końca ładowania, tym większa pojemność.