Istnieje kilka różnych rodzajów rowerów. Istnieją rowery szosowe, hybrydowe, rowery ze stałą przerzutką i rowery leżące. Te typy rowerów są idealne do różnych rodzajów jazdy. Rowery szosowe są przeznaczone do jazdy po utwardzonych nawierzchniach, natomiast rowery górskie są lepsze do jazdy w terenie. Rowery szosowe znane są z wąskich opon i kierownicy typu „drop bars”. Po raz pierwszy stały się sławne podczas Tour de France w 1903 roku. Istnieją również rowery szosowe aero, które skupiają się na prędkości. Istnieją również rowery szosowe cyclocross, które są przeznaczone do wyścigów.
Rowery szosowe
Decydując się na rower, należy zastanowić się, czego się od niego oczekuje. Jeśli priorytetem jest prędkość, powinieneś kupić rower szosowy, natomiast jeśli ważniejszy jest komfort, powinieneś wybrać rower hybrydowy. Oto kilka schematów, które pomogą Ci wybrać najlepszy rower dla Twoich potrzeb.
Rowery szosowe przeznaczone są na drogi utwardzone i często zbudowane są z lekkich ram z cienkimi oponami. Geometria rowerów szosowych jest zazwyczaj agresywna, z szerokimi przełożeniami. Rowery szosowe są przeznaczone do poważnych zastosowań rekreacyjnych i wyścigowych, a modele z najwyższej półki są często wyposażone w najnowsze technologie. Geometria roweru szosowego jest ważna, ponieważ wpływa na prędkość i kontrolę nad rowerem.
Najbardziej oczywistą różnicą pomiędzy rowerami szosowymi a górskimi jest kierownica. Rower szosowy ma przewagę aerodynamiczną, dlatego ma wyprostowaną pozycję. Jego rama jest zazwyczaj wykonana z aluminium lub karbonu, które są lekkie i aerodynamiczne. Większość rowerów szosowych ma hamulce tarczowe, choć niektóre nadal używają hamulców typu V-brake.
Rowery szosowe są również klasyfikowane według ich przeznaczenia. Na przykład, rower do jazdy na czas jest używany w zawodach wytrzymałościowych. Górna rura roweru do jazdy na czas będzie dłuższa niż w przypadku zwykłego roweru. Ma również niższą wysokość dolnego wspornika. Rama jest zaprojektowana tak, aby zminimalizować opór wiatru, co jest niezbędne w jeździe na czas.
Rowery hybrydowe
Rowery hybrydowe łączą cechy wielu różnych typów rowerów. Dzięki temu mogą być wykorzystywane w szerokim zakresie zastosowań i warunków jazdy. W rezultacie oferują one wiele korzyści dla rowerzystów. Na przykład mogą być używane do wszystkich rodzajów warunków jazdy, od miejskich po górskie. Ponadto, rower hybrydowy może dostosować się do prawie każdego rodzaju terenu. Dodatkowo, rowery te mogą obsługiwać różne rodzaje ciężaru bez utraty wydajności.
Rowery hybrydowe są dostępne w wielu różnych stylach i przedziałach cenowych. Istnieją pewne różnice między modelami, w tym rodzaj biegów, kształt roweru i funkcje, które oferuje. Na przykład, biegi pomagają rowerzystom kontrolować ich prędkość poprzez ograniczenie oporu. Ta funkcja jest podobna do tej, którą posiada manualna skrzynia biegów w samochodach.
Niektórzy ludzie uważają, że rowery hybrydowe są wygodne do jazdy. Siedzenia są amortyzowane, a kierownica jest szeroka. Dzięki temu można siedzieć w pozycji wyprostowanej, co jest idealne podczas dłuższych przejażdżek. Ponadto rowery te łatwiej pokonują wzniesienia, co czyni je lepszą alternatywą dla jazdy samochodem. Osoby, które chcą wybrać się na długą wycieczkę lub są w dobrej kondycji fizycznej mogą preferować rower hybrydowy.
Chociaż rynek rowerów hybrydowych stale rośnie na całym świecie, istnieją pewne wyzwania, które branża musi pokonać. Rosnące ceny surowców będą hamować wzrost w skali globalnej. Niemniej jednak, pewne czynniki będą napędzać wzrost rynku. Na przykład, rosnący popyt na rowery prawdopodobnie pobudzi rozwój w Europie i regionach Azji i Pacyfiku. Ponadto, sponsorowane przez rząd inicjatywy promujące jazdę na rowerze również pomogą rynkowi.
Rowery ze stałą przekładnią
Rowery ze stałą przekładnią są coraz bardziej popularnym typem roweru dla osób dojeżdżających do pracy i innych rowerzystów. Są one łatwe w użyciu i mało wymagające w utrzymaniu. Tradycyjnie używane do wyścigów rowerowych na welodromie (owalnym torze), rowery te są obecnie popularne wśród osób dojeżdżających do pracy i innych rowerzystów.
Rowery z przekładnią stałą mają wiele zalet, ale są też pewne wady. Jedną z głównych wad jest to, że rowery te nie są praktyczne do jazdy po wzgórzach. W miejscach, w których wzniesienia mają więcej niż 20 stopni, rower ze stałą przekładnią nie spełni swojej roli. Inną wadą jest to, że nie ma przerw.
Rowery z przekładnią stałą wymagają większej sprawności umysłowej niż typowy rower. Rowerzyści muszą zwracać uwagę na ukształtowanie terenu, na to, co robią kierowcy i na obecność policji. Jednak ci kolarze wydają się cieszyć z dodatkowych wyzwań umysłowych. Są też znacznie szybsi niż ich odpowiedniki z napędem.
Rowery z przekładnią stałą są również łatwe w budowie. Rowery z przekładnią stałą są powszechnie wykuwane ręcznie z wysokiej jakości rur stalowych. W przeciwieństwie do tradycyjnych rowerów, ramy tych rowerów posiadają atrakcyjne uchwyty do łączenia rur. Alternatywnie można kupić starą ramę rowerową i przerobić ją na rower z przekładnią stałą.
Oprócz swoich zalet, rowery z przekładnią stałą są również bezpieczne. Zmuszają rowerzystów do wydajniejszego pedałowania ze względu na niski bieg. Pomaga to w utrzymaniu elastyczności mięśni i sprzyja lepszemu krążeniu. Podczas jazdy większość rowerzystów ma tendencję do zbyt częstego wybierania biegu, co wybija z rytmu i pozwala usztywnić nogi.
Rowery rekombinowane
Rowery rekombinowane różnią się od innych typów rowerów, ponieważ rowerzysta siedzi w pozycji leżącej, a to może być bardzo wygodne. Konstrukcja typu recumbent minimalizuje obciążenie mięśni i pozwala na dłuższe przejażdżki. Pozwala również rowerzyście widzieć wyraźniej, dzięki czemu łatwiej jest dostrzec potencjalne problemy.
Wygodna konstrukcja jest wygodna, ale ważne jest, aby zrozumieć ryzyko. Jazda na rowerze obciąża plecy, co może prowadzić do nadwyrężenia mięśni i kości. Ponadto zwykli rowerzyści często nadużywają oparcia, co może powodować problemy z kolanami, sercem i płucami.
Niektóre recumbenty mają długi rozstaw osi, dzięki czemu przednie koło znajduje się przed korbą. Dzięki temu większa opona może być zamontowana z tyłu, podczas gdy mniejsza znajduje się z przodu. Dzięki temu duża opona nie zasłania pola widzenia kolarza.
Kolejną zaletą rowerów typu recumbent jest ich niski środek ciężkości. Ten niższy środek ciężkości sprawia, że są one bardziej stabilne, ale oznacza to również, że rowerzysta doświadcza braku kontroli nad rowerem. W rowerze stacjonarnym konieczne jest używanie hamulców, ale może to powodować uczucie utraty kontroli. Aby tego uniknąć, należy usiąść na rowerze przez jakiś czas i przyzwyczaić się do jego pozycji. Ważne jest również, aby ćwiczyć trzymanie hamulców i stawianie stóp.
Wadą rowerów typu recumbent jest trudniejsze manewrowanie na wąskich uliczkach. Długi rozstaw osi rekombinatora utrudnia manewrowanie w ciasnych miejscach, trudno jest też manewrować na wąskich ulicach, gdzie na przeszkodzie stoją piesi.
Rowery XC
Rowery przełajowe różnią się od zwykłych rowerów na wiele sposobów. Rowery XC są zazwyczaj lekkie i mają aluminiowe obręcze, ale karbon jest również opcją. Mają stałe siodełko i dłuższe wsporniki kierownicy, co umożliwia rowerzystom pochylenie się bardziej do przodu. Mają również niżej położony środek ciężkości, dzięki czemu są bardziej stabilne podczas jazdy.
Koła 29″ są powszechne w rowerach XC, ale istnieje wiele różnych rozmiarów i kształtów do wyboru. Ci, którzy są wyżsi będą chcieli wybrać 29er, podczas gdy ci, którzy są niżsi mogą rozważyć rower 27,5″. Oba koła są dobre dla prędkości, ale większy rozmiar jest idealny do dłuższych, delikatnych przejażdżek w górach.
Rama jest kolejnym ważnym czynnikiem w rowerach XC. Ramy są zazwyczaj wykonane z włókna węglowego, które jest najlżejszym materiałem. Zapewnia ono wyrafinowaną jazdę i jest najmocniejszym materiałem dla roweru XC. Większość rowerów posiada również hamulce tarczowe lub obręczowe, które pomagają kontrolować prędkość kół w mokrych lub suchych warunkach.
Rowery XC mogą być również wyposażone w miękkie zawieszenie, takie jak Cannondale Scalpel. Możesz jednak zdecydować się na bardziej tradycyjny hardtail, jak Orbea Oiz. Ten ostatni można podnieść, aby zwiększyć skok, a jego klasyczna geometria sprawia, że jest dobrym wyborem do wyścigów XC.
Rowery tandemowe
Rowery tandemowe różnią się od modeli jednośladowych na kilka sposobów. Tandemy mają dłuższą ramę i wymagają większego wysiłku ze strony osoby jadącej z przodu, aby utrzymać równowagę roweru. Musi on uważać, aby się nie przewrócić i musi utrzymać równowagę nawet podczas jazdy po zatłoczonych ścieżkach rowerowych i w ruchu ulicznym. Poziom sprawności fizycznej przedniego rowerzysty jest również ważny, ponieważ musi on być w stanie utrzymać równowagę na tandemie. Pozycja kierownicy i geometria ramy to również ważne czynniki, które należy wziąć pod uwagę.
Rowery tandemowe są również bardziej widoczne dla kierowców. Są znacznie większe niż rowery pojedyncze i wyróżniają się w ruchu ulicznym. To pomaga zmniejszyć ryzyko potrącenia przez samochód. Z tego powodu ważne jest, aby właściciele rowerów tandemowych dbali o swoje rowery i łańcuchy.
Tandemy mają dwa łańcuchy – po jednym na każdy rower. Pierwszy łańcuch jest połączony z przednią korbą, a drugi z tylną korbą. Drugi łańcuch łączy tylne koła łańcuchowe z kasetą. Tandem posiada mimośrodowy dolny wspornik, który pomaga w regulacji napięcia łańcucha. Posiada również dwa paski. Muszle dolnego wspornika są połączone przez dolną rurę.
Rower typu tandem to rower trójkołowy przeznaczony do jazdy przez dwie osoby. Przedni rowerzysta jest nazywany kapitanem lub pilotem, podczas gdy tylny rowerzysta jest nazywany palaczem. Dwaj rowerzyści są połączeni łańcuchem rozrządu i są w stanie osiągnąć większą prędkość niż jedna osoba.