Przy zakupie roweru szosowego dostępnych jest kilka opcji. Możesz kupić rower przeznaczony do jazdy turystycznej, do jazdy po szutrze lub do jazdy wyczynowej. Istnieją również różne typy rowerów do jazdy terenowej. Oto krótkie wprowadzenie do różnych typów. Dzięki temu będziesz mógł podjąć świadomą decyzję, jaki typ roweru jest dla Ciebie najlepszy.
Rowery turystyczne
Rowery turystyczne to rowery przeznaczone do przewożenia ładunku, często większe i cięższe niż standardowe rowery szosowe. Rowery te często posiadają szersze, wygodniejsze siedzenia, większe koła i specjalne elementy do przewożenia ładunku. Zazwyczaj są też wyposażone w bagażniki, błotniki i uchwyty na sakwy. Mają też zwykle większe opony i mocniejsze hamulce, dzięki czemu doskonale nadają się do długich przejażdżek.
Rowery turystyczne są wykonane z materiałów takich jak stal lub aluminium, które lepiej pochłaniają drgania na drodze. Mają również dłuższy rozstaw osi i łańcuchów, a także niższy dolny wspornik. Te cechy mają na celu zwiększenie odległości między stopami a tylnym kołem i zminimalizowanie prawdopodobieństwa, że stopy będą ocierać się o bagaż podczas pedałowania.
Rowery turystyczne mają szerokie opony i są przeznaczone do dłuższych przejażdżek. Wiele z tych rowerów ma również szersze koła i inne przełożenia. Rower turystyczny może być również lżejszy i bardziej wyprostowany, co może pomóc w poruszaniu się po nierównym terenie. Należy jednak pamiętać, aby kupić rower odpowiedni do swoich potrzeb. Można znaleźć wiele różnych modeli, które można dopasować do konkretnego stylu jazdy.
Rowery wytrzymałościowe są przeznaczone do długich przejażdżek. Podczas gdy tradycyjne rowery wyścigowe są tworzone z myślą o maksymalnej wydajności, rowery wytrzymałościowe są tworzone z myślą o komforcie. Większość z tych rowerów jest wyposażona w szersze opony i błotniki. Mogą również posiadać wkładki tłumiące drgania dla lepszej siły hamowania. Są zazwyczaj lekkie i aerodynamiczne.
Istnieją dwie główne kategorie rowerów szosowych: rowery gravel/adventure i rowery turystyczne. Pierwsze z nich są przeznaczone do jazdy po gładkiej nawierzchni, natomiast drugie lepiej sprawdzają się na żwirze lub w skalistym terenie. Ten drugi typ ma zazwyczaj duże opony i szerszą kierownicę. Mają również podobną geometrię do rowerów wytrzymałościowych.
Rowery żwirowe
Rowery żwirowe są podobne do rowerów szosowych, ale mają kilka różnic. Rowery te są zazwyczaj bardziej wytrzymałe i trwałe, i nadają się bardziej do jazdy po nierównym terenie. Rowery gravelowe mają również mniejszy kąt główki ramy i dłuższy kąt nachylenia widelca. Pomaga to zachować stabilność podczas jazdy po nierównościach i zjazdach.
Rowery gravel mogą być wyposażone w przednie zawieszenie. Niektóre rowery gravel posiadają sztycę podsiodłową typu dropper, aby utrzymać rowerzystę w pozycji pionowej. Inne cechy rowerów gravelowych to więcej niż dwa uchwyty na bidon, otwory na błotniki i rozszerzona kierownica. Zazwyczaj rowery te są znacznie tańsze niż ich szosowe odpowiedniki, co czyni je dobrym wyborem do jazdy w terenie.
Rowery szutrowe mają również różne systemy przełożeń. Większość rowerów szosowych ma układ napędowy 1x, natomiast rowery gravelowe 2x. Pierwszy typ posiada szeroki zakres przełożeń, podczas gdy drugi oferuje mniejszą ilość przełożeń. Ponadto, układ napędowy 1x ma mniej ruchomych części.
Rowery gravel są często wykonane z innych materiałów niż rowery szosowe. Ich koła mają węższą średnicę i często są wykonane z karbonu lub tytanu. Ponadto rowery gravelowe mają zwykle mniejsze opony, np. koła 650b. Takie opony są wygodniejsze do jazdy po nierównym terenie.
Rowery gravel są bardziej wytrzymałe niż rowery szosowe. Geometria ramy roweru gravelowego jest tak skonstruowana, aby wytrzymać jazdę po nierównych drogach. Dzięki temu lepiej nadaje się do pokonywania stromych zboczy. Mają też szersze opony niż rowery szosowe, które zapewniają lepszą trakcję i stabilność. Rowery gravelowe mają również hamulce tarczowe, podczas gdy rowery szosowe często mają hamulce obręczowe.
Rowery gravelowe są również stworzone do jazdy w terenie. Najlepsze rowery gravelowe poradzą sobie niemal ze wszystkim, od górskich szczytów przez miejskie ulice po lokalne tory krytyczne.
Rowery szosowe do jazdy wytrzymałościowej
Rowery szosowe do jazdy wytrzymałościowej są podobne do tradycyjnych rowerów szosowych, ale zostały zaprojektowane tak, aby wytrzymać długie dystanse. Często są zbudowane z wygodną geometrią i wbudowaną podatnością, aby umożliwić rowerzystom łatwe pedałowanie przez długi czas. Posiadają również kasetę o szerokim przełożeniu, aby przeciwdziałać zmęczeniu i pokonywaniu stromych wzniesień. Rowery wytrzymałościowe mają zazwyczaj kasety 11-28 lub 11-32 i przednią korbę 50/34.
Rowery szosowe Endurance są wykonane przy użyciu najnowszej technologii włókien węglowych i materiałów wiskoelastycznych. Na przykład Infinito CV firmy Bianchi jest rowerem wytrzymałościowym z włókna węglowego. Zastosowana w nim technologia CounterVail Vibration Cancelling Composite Technology (CVVCT) redukuje drgania o wysokiej częstotliwości nawet o 75%.
Dobry rower szosowy do jazdy długodystansowej powinien mieć długą główkę ramy, co pozwoli mu na pochłanianie drgań z drogi i uzyskanie bardziej wyprostowanej pozycji podczas jazdy. Długość główki ramy roweru jest ważnym wyznacznikiem jego geometrii. Na przykład model Defy Medium ma główkę o długości 160 mm, czyli o 20 mm dłuższą niż model Propel. Dłuższa rura czołowa zapewni rowerzyście nieco bardziej wyprostowaną pozycję, co jest ważne dla komfortu i bezpieczeństwa.
Łańcuch to kolejna ważna kwestia w przypadku roweru szosowego. Kompaktowy zestaw łańcuchowy z 34 i 50 zębami jest idealny dla początkujących. Podobnie, wysokiej jakości kaseta zapewni duży zakres przełożeń w zróżnicowanym terenie. Na koniec, siodełko musi być dopasowane do anatomii kolarza. Na szczęście, wiele rowerów ukierunkowanych na wytrzymałość zawiera wysokiej jakości siodełko.
Rower wytrzymałościowy może być również zabawny. Cube Agree jest jednym z przykładów roweru, który został zaprojektowany do jazdy wytrzymałościowej, ale jest również wystarczająco stabilny, aby używać go do jazdy w terenie. Rower ten oferuje mechaniczne hamulce tarczowe, które są rzadkością w tak drogich rowerach. Posiada również standardowy układ napędowy Shimano Tiagra 2×10 z kompaktowym łańcuchem 50/34 i kasetą 11-34t.
Rowery szosowe rekreacyjne
Rowery szosowe rekreacyjne są przeznaczone do jazdy rekreacyjnej i często są lżejsze od innych typów. Mają też zazwyczaj płaskie pedały i szersze opony dla wygody. Z kolei rowery turystyczne są przeznaczone do pokonywania długich dystansów, więc są cięższe niż rekreacyjne rowery szosowe.
Wiele firm rowerowych produkuje rekreacyjne rowery szosowe, więc można znaleźć rower odpowiadający budżetowi i stylowi jazdy. Specialized, na przykład, oferuje rowery szosowe do jazdy wyczynowej i wytrzymałościowej, a także rowery szosowe przeznaczone dla kobiet. Trek natomiast posiada kilka modeli, w tym Madone (rower Lance’a Armstronga) oraz rower Fisher Road Lexa przeznaczony dla kobiet. Firma sprzedaje również rower hybrydowy i crossowy, a także model turystyczny.
Cena jest prawdopodobnie największym czynnikiem decydującym o zakupie roweru szosowego, ponieważ podstawowe rekreacyjne rowery szosowe zaczynają się od około 300 AU$. Z drugiej strony, elitarne rowery wyczynowe mogą kosztować ponad 10 000 AU$. Na szczęście w każdym przedziale cenowym jest mnóstwo dobrych rowerów, a nieco więcej pieniędzy pozwoli Ci uzyskać sztywniejszą ramę, lepszą jakość zmiany biegów i większy komfort.
Podstawowy zestaw naprawczy to również świetny pomysł. Powinieneś mieć zapasową oponę, narzędzie wielofunkcyjne i pompkę ręczną, aby w razie awarii roweru móc ją błyskawicznie naprawić. Inne przydatne narzędzia to stojak na butelkę z wodą i bagażnik do przewożenia rzeczy.
Rowery jednobiegowe to kolejny dobry wybór do jazdy rekreacyjnej. Rowery te mają pojedyncze biegi i są łatwe w utrzymaniu. Rowery jednobiegowe są łatwiejsze w prowadzeniu, ponieważ mają tylko jedną tarczę łańcuchową. Rowery jednobiegowe nie posiadają tylnej przerzutki. Rowery jednopierścieniowe mają również mniej materiału na łańcuch i wymagają większej siły nóg do zmiany biegów.